Follow Sami Sarhan @SarhanNews on twitter

Thursday 26 May 2011

اعتقال جنرال صرب البوسنة راتكو ملاديتش المتهم بجرائم حرب
Former UK commander in Bosnia: 'Serbia harboured Mladic
مشاهير123 - رحبت الولايات المتحدة وفرنسا وبريطانيا والأمم المتحدة باعتقال جنرال صرب البوسنة راتكو ملاديتش المتهم بالتورط في إبادة جماعية في البوسنة خلال الحرب التي استمرت ما بين عامي 1992 و1995.
وقال الرئيس باراك أوباما في بيان أصدره من فرنسا حيث يشارك في قمة الثمانية إنه يتطلع إلى "نقل ملاديتش سريعا إلى لاهاي" للمثول أمام محكمة الجزاء الدولية معربا في الوقت ذاته عن إشادته بالحكومة الصربية لتمكنها من العثور على ملاديتش لتقديمه إلى العدالة.
وأضاف أوباما أن "اليوم هو يوم مهم لعائلات الكثير من ضحايا ملاديتش، وكذلك لصربيا والبوسنة والولايات المتحدة والعدالة الدولية" على حد سواء، مشددا على أن بلاده تنظر إلى تطبيق العدالة في ما يخص جرائم الحرب والجرائم ضد الإنسانية والمذابح الجماعية على أنه "حتمية أخلاقية وعنصر أساسي للاستقرار والسلام".
وقال إن قوات ودبلوماسيي الولايات المتحدة قادوا الجهود الدولية في البوسنة لإنهاء الإبادة العرقية وتحقيق سلام دائم هناك مشيرا إلى أن واشنطن تعيد تأكيد التزامها مجددا بدعم جهود المصالحة الجارية في البلقان والعمل نحو منع أي جرائم في المستقبل.
Gen Mladic's entry into the war crimes court in Belgrade has been shown on state TV. He was wearing a baseball cap and could be heard saying "good day" to people in the court, AP reports. We'll bring you those pictures as soon as we can.
16April 1994: Ratko Mladic monitors a battle against Muslim forces near the Bosnian city of Gorazde
English: Machahir123 - Colonel Bob Stewart, who commanded British forces in Bosnia, says the arrest of suspected Serbian war criminal Ratko Mladic is long overdue.
The former UN commander, now Conservative MP for Beckenham, said he was "delighted" that Mladic will finally face justice following his arrest in Serbia.

Col Stewart went on to claim that Mladic's capture was a purely political decision linked to the Serbian government's desire to join the European Union, saying that the authorities in the Balkan country "must have known where he was."

Serbia had been told it must arrest Mladic, sought by the UN war crimes tribunal for the former Yugoslavia for genocide during the Bosnian war, if it wants to join the European Union.

No comments:

Post a Comment